tisdag 7 juli 2009

Rummet som hette vad det inte var

Alla dessa rum.

I mitt barndomshem hade vi ett vardagsrum. Det hette så. Och i det rummet var vi nästan aldrig till vardags - utan till jul och vid extra festliga tillfällen. Varför hette det vardagsrummet?

Min kompis hade inget vardagsrum. Den familjen hade ett storarum. Det tyckte jag lät konstigt och ovanligt då. Nu har jag och familjen ett storarum som lika gärna kunde vara vardagsrum, för där är vi varje dag.

Åter till barndomen. Vi hade ett allrum också. Det var det egentliga vardagsrummet. I källaren fanns på 70-talsvis en gillesstuga. Något enstaka gille var där väl, men mest stod det tomt.

I min frus föräldrahem är det skillnad mellan i hallen och på hallen. Man kommer in i hallen, om det inte är till vardags för då kommer man in källarvägen. "På hallen" är en något utvidgad hall en trappa upp och där står tv:n.

En annan kompis från förr hade inget festligt vardagsrum utan ett finrum. Nåde den som gick in där och lekte.

En generation bakåt till: I min mammas barndoms herrgårdsliknande säteri fanns serveringsgången som ledde till "salen" - husets hjärta, med ett enormt matsalsbord. Senare blev det också tv-rum. Julgranen kunde gott vara tre meter hög där.

Mina föräldrar bodde i sängkammaren. Sovrummet hette det inte.

Hur "beslutar" en familj vad rummen ska kallas? Vad heter rummen i ett hus eller en lägenhet med öppen planlösning? Heter köket alltid köket? Så många frågor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar