måndag 2 januari 2012

Vad är förtroende värt?

Min fru och jag har vid flera tillfällen diskuterat ordet "kontakt". Hon säger ungefär:

- Jag fick kontakt med intervjupersonen idag. (Ja, hon är också journalist.) När hon använder kontakt menar hon något man antingen får - ett slags personligheternas omedelbara klickande - eller något man inte får.

Kontakt för min fru är 0 eller 100, inget däremellan. För mig är "kontakt" något annat. Jag kan få bra kontakt, eller ganska bra kontakt, eller inte så bra. Och så vidare. Alltså något som kan anta vilket som helst värde mellan 0 och 100.

Jag kom att tänka på detta idag, och jag tror att det är viktigare än man först kan tro. Ylva Johansson säger att hon har förtroende för Håkan Juholt. Men vilken är hennes definition av "förtroende"? Glidande skala, eller antingen 0 eller 100?

Råd till Ylva: Blogga igen, skriv gärna långt och penetrera grundligt hur du ser på förtroende, vad som krävs för att vinna eller förlora sådant - och kanske, framför allt, gäller för dig allt eller inget, eller glidning uppåt och neråt beroende på utsagor och handlingar?

Och till journalister och andra uttolkare av politiska budskap - fundera: Är jag och intervjupersonen någorlunda överens om kärnbegreppens innebörd? Utan en hygglig samsyn kan frågan: "Har du förtroende för Håkan Juholt?" producera ett svar från en helt annan utgångspunkt, och därmed kan tankeutbytet bli närmast ogenomskådligt.

Detta har hänt. Många gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar